Animated Cool Shiny Blue Pointer Faez blogspot: Cerpen Rintihan seorang bayi

WAKTU SOLAT

There was an error in this gadget

Tuesday, May 15, 2012

Cerpen Rintihan seorang bayi


Dalam banyak-banyak Sperma yang berebut masuk dalam Ovum ibu, saya telah terpilih untuk di berikan nyawa. Sungguh tiada perkataan lain yang mampu saya ungkap melainkan, "saya sungguh gembira..." 9 bulan 10 hari lagi saya akan dapat melihat dunia. Oh, dari kata-kata yang kedengaran, dunia itu indah, dunia itu cantik, dunia itu sungguh meriah dengan sorak-sorak manusia. Sungguh 9 bulan amat lah lama bagi saya. Tapi taK apa la, penantian yang panjang bakal memberi kan saya satu kenikmatan kelak. Saya percaya itu. Hari nih saya rasa ibu baru perasan saya telah wujud dalam perutnya. Saya dengar doktor bagi tahu ibu tadi. Semalam ibu sakit perut & muntah2…


Ingin sekali saya jeritkan pada ibu, "Maaf ibu, sebab saya , ibu terpaksa sakit perut segala..." tapi apa kan daya mulut saya belum terbentuk sempurna. Tapi kan saya sungguh pelik. Kenapa bila ibu keluar dari bilik doktor wajah ibu murung? Tadi saya lihat ada ibu lain yang masuk, saya lihat dia tersenyum gembira bila tau dia punya bayi dalam perut. Oh saya faham, mungkin ibu masih sakit perut agaknya..


Malam nih ibu tidur lewat. Ibu tunggu ayah barangkali. Mesti ibu nak bagi tau ayah pasal saya kan? Sebab ibu duduk di taman permainan berhampiran rumah kita di waktu malam. Ibu..... saya sejuklah. Tapi saya tau sebentar lagi saya bakal di cium oleh ayah. Tak apa, saya rela bersejuk. Sampai 2 pagi baru ayah datang. Dah banyak kali ibu kena ngorat dengan mat-mat rempit. Kelakar lah dorang nih, ibu saya dah kahwin la weh, dah ada saya dah dalam perut, mana boleh ngorat. Tapi saya faham, ibu saya kan cantik, macam saya jugak lah. Bila ayah sampai, muka ibu cuak-cuak, tapi saya tau ibu saja berlakon muka cuak, ibu kan nak buat surprise... Romantiknya ibu & ayah saya!!! Mesti saya akan di sayangi bila lahir nanti.

Tapi tadi saya berangan, saya tak dengar apa ibu dengan ayah sembang.
Cuma tiba-tiba saya rasa ayah tepuk perut ibu. bergegar saya dalam perut ibu.
Apa nih ayah, saya sakit lah. Belai lah saya, saya teringin di cium oleh ayah.
Saya dengar ibu dan ayah bercakap kuat. Tapi laju sangat butir bicara nya, macam mana saya nak faham.... Then, tiba-tiba saya rasa ibu jatuh terbaring. Ayah tolak…Ganasnya ayah saya. Tiba-tiba ayah pijak perut ibu. Adoi sakitnya saya! Ayah pijak kuat, ayah tendang-tendang, saya dengar ibu menangis dan cakap, "Bayi, sayang bayi nih abang, jangan buat macam nih. Jom lah kita kahwin...Kasihanilah saya & bayi ini..." Ayah tendang dan terus tendang, sampai saya rasa dunia saya gelap. Ya la, saya pening di sepak terajang. Tapi kenapa ayah buat saya macam nih? Kenapa ibu dengan ayah belum kahwin lagi? Kenapa...........???



Lepas dari hari tuh saya tak pernah jumpa ayah lagi. Ibu pulak dah tak duduk dengan atok dan nenek. Ibu duduk dengan kawan dia. Aunty Nayla kot nama dia. Saya tak suka lah aunty tuh, hari-hari suruh ibu minum air nenas. Saya sakit tau bila ibu minum air nenas? Tapi... ibu sayangkan saya... Jarang sangat lah ibu minum selalu dia buang dalam sinki bila aunty tuh dah pergi kerja. Tapi saya pelik lah, ibu hari-hari menangis. Pegang phone, tekan-tekan,.. sms kot, then menangis. Saya tak faham lah kenapa. Kenapa ya korang??? Makin lama, saya makin besar. Ibu dah tak pernah keluar rumah. Ya la saya kan berat, kasihan ibu angkat saya berat-berat...Jadi ibu hanya duduk dalam rumah, masak sikit-sikit, tengok tv, menangis dan tidur.

Saya pelik lah dengan ibu tak pernah berhenti menangis… Mungkin saya berat sangat kot, maaf ibu!
Nanti saya dah besar saya jaga ibu balik, saya janji ibu.. Oh saya terlupa nak cerita, hari tuh ayah saya datang. Dia tengok ibu. Dia cakap nanti dah bersalin bagi tau dia. Ohh, rupanya ayah sayang saya, tapi mesti ayah kerja jauh. Mungkin hari tuh ayah penat lalu tersepak ibu. Sukanya saya...
Saya ingat ayah benci saya tadi… Ayah nih pandai bergurau lah. Tapi ayah tak duduk lama pun. Ayah cuma masuk, minum air oren yang ibu bagi, dan pergi. Ayah tak pegang pun saya. Mungkin ayah nak pegang saya secara life kot…
Tak seronok lah pegang beralas perut...hehe.  

Akhirnya, satu hari tuh saya dah tak sabar sangat. Saya rasa saya dah cukup lama duduk dalam perut ibu. Saya rasa saya nak lahir... Saya dah hint ibu banyak kali dah. Saya tolak-tolak ibu, tapi kenapa ibu masih baring atas katil? Kenapa ibu tak pergi hospital pun? IBU, SAYA NAK LAHIR DAH NIH..... ibu mengerang dan meneran kuat. Saya nampak aunty Nayla duduk tepi katil dan biar ibu terus meneran dan lahirkan saya... Aunty Nayla call ayah kot, sebab saya dengar, "lekas lah datang, awek kau dah bersalin nih..." dan perlahan-lahan saya pun dilahirkan… Kasihan ibu, banyak nya darah keluar, mesti ibu sakit kan? Maaf ibu terlahir saja saya, saya dah banyak susah kan ibu. Saya janji ibu lepas nih saya akan jadi anak yang baik. Itu janji saya pada ibu dan ayah. Aunty Nayla letakkan saya dalam kain batik. Ape la aunty nih mandi kan la saya. Tak seronok lah ada darah-darah nih. Karang ayah nak datang, nak peluk , nak cium saya… Ibu dah la tengah terbaring sakit.

Wah indah nya dunia. Ada kipas, ada lampu, ada langsir bunga-bunga. Akhirnya saya lahir juga. Nanti saya dah pandai jalan saya nak terokai dunia, saya nak tengok puas-puas. Tiba-tiba ayah datang. Ibu cakap, "Abang, itu anak kita abang..." ibu tersenyum dalam sakit. Ayah angkat saya laju-laju . Rakusnya ayah nih, tau lah tak pernah jumpa saya , hehehe... Belum sempat Ibu menyusukan saya...Ayah telah bawak saya keluar dari rumah.







Ayah bawak saya naik motor, letak saya dalam raga, lajunya ayah bawak. AYAH SAYA SEJUKLAH! PAKAI KAN LAH SAYA BAJU. Dan dalam pekat malam, saya nampak lampu-lampu dunia, saya nampak kereta, motor. Tapi ruang yang terbuka cuma kecil. Ayah tutup saya dengan beg kerjanya. Sayang jugak ayah pada saya, mungkin takut saya kesejukan. Saya kira ayah rushing-rushing nih mesti nak bawak saya jumpa atok. Tak sabarnya di peluk, di cium.... dan ayah berhenti di satu rumah flat. Mungkin nenek dan atok saya duduk sini. Ayah bawak saya naik atas, guna tangga. Kenapa tak guna lif ayah? Saya kan berat.. kasihan ayah. Nanti saya balas jasa ayah ya... Sampai tingkat atas sekali, ayah berdiri tepi tangga. Sunyi tempat tuh…Mungkin ayah nak azan kan saya, romantik lah ayah… azan pun kat tempat sunyi. Ayah ni kan...... ayah balut saya betul-betul guna kain batik aunty Nayla tadi. Ayah ikat semua sekali. Sampai saya tak punya ruang bernafas.

AYAH, BERI SAYA RUANG UDARA, NANTI SAYA MATI LAH AYAH.
SAYA BELUM BALAS JASA IBU DAN AYAH LAGI.
SAYA BELUM UCAP TERIMA KASIH PADA IBU LAGI.
SAYA BELUM JUMPA ATOK & NENEK SAYA LAGI.
SAYA BELUM PUAS LIHAT DUNIA LAGI.
AYAH...................


Dan saya rasa saya tercampak jauh..Berlegar-legar sebentar sebelum terus jatuh mencium tanah.
Sempat saya lihat kereta, anjing, tong sampah, motor, lampu oren, pokok. dan sampai ke tanah. Mungkin saya di takdirkan untuk hidup hanya setakat ini. Tepat jam 3 pagi saya menghembuskan nafas terakhir saya, di tepi tong sampah, dihurung anjing. Kepala saya pecah, badan saya juga hampir lunyai.


OH AYAH KU.......
TAPI.............
APA SALAH SAYA?
KENAPA INI NASIB SAYA?
SAYA JUGA BERHAK UNTUK HIDUP DI DUNIA INI...!!!
AYAH TAU BUKAN BETAPA TERINGIN SAYA INGIN HIDUP MELIHAT DUNIA?
BETAPA INGIN SAYA HIDUP MEMBALAS JASA?
BETAPA TERINGIN SAYA BERLARI KE PELOSOK DUNIA?
BETAPA TERINGIN SAYA PANDANG WAJAH IBU... AYAH, DAN RAKAN-RAKAN SAMBIL HIDUP BAHAGIA?
AYAH....... SUNGGUH KALAU SAYA TAHU INI NASIB SAYA, SEDARI DALAM PERUT SAYA TELAN RACUN!
SEKURANG-KURANGNYA SAYA TAK MATI DI SISI ANJING.
SAYA TAK SAKIT DI BALING SEPERTI SAMPAH.
SAYA TAK JIJIK DAN HINA SEPERTI SAYA KETIKA INI.
MUNGKIN, TANGGAPAN SAYA TERHADAP DUNIA SALAH SAMA SEKALI.
JIKA DI BERI RUANG UNTUK HIDUP SEKALI LAGI, TIDAK MUNGKIN SAYA KEMBALI.

No comments:

Post a Comment