Animated Cool Shiny Blue Pointer Faez blogspot: Cermin diri-sendiri

WAKTU SOLAT

There was an error in this gadget

Monday, May 28, 2012

Cermin diri-sendiri



Pepatah melayu ada mengatakan 


'Sebelum tegur salah orang, tegurlah diri sendiri dulu' 



Daripada Abu Hurairah r. a, bahawasanya Rasullullah SAW telah bersabda, maksudnya: 


"Jika ada seseorang berkata: "Orang ramai sekarang ini sudah rosak", maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka." 


(H. R. Muslim)


Imam Hasan Al Bashri dalam kalamnya (ucapannya) menyebutkan

“Engkau tidak akan memperoleh hakikat iman selama engkau mencela seseorang dengan sebuah aib yang ada pada dirimu sendiri. Perbaikilah aibmu, baru kemudian engkau perbaiki orang lain. Setiap kau perbaiki satu aibmu, maka akan nampak aib lain yang harus kau perbaiki. Akhirnya kau sibuk memperbaiki dirimu sendiri. Dan sesungguhnya, hamba yang paling dicintai Allah adalah dia yang sibuk memperbaiki dirinya sendiri”


Allah juga telah berfirman dalam surah Al-Hujurat ayat 12 bermaksud~

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujurat:12)

Kesimpulannya, tanyalah pada diri sendiri…(' ',)


No comments:

Post a Comment