Animated Cool Shiny Blue Pointer Faez blogspot: Keteguhan Iman

WAKTU SOLAT

There was an error in this gadget

Friday, June 22, 2012

Keteguhan Iman

Memang menjadi hakikat bahawa iman manusia itu adakalanya melalui saat-saat keemasannya, dan kadangkala ia melalui saat-saat kegelepannya. Bahkan sifat ini adalah sunnah kehidupan itu sendiri, dan kita tidak lari daripada keadaan itu.

Abu Ja’afar berkata; “Iman itu bertambah dan berkurang. Apabila kita mengingati Allah dan bertasbih serta bertahmid kepadaNya, maka kesemua itu menambahkan iman. Jikalau kita lupa serta lalai dari mengingatiNya, maka kesemua itu akan mengurangkan tahap keimanan kita.

Tanda-tanda iman menjadi lemah Syaitan sentiasa mencuba untuk menyesatkan bani Adam sehinggalah datangnya hari kiamat. Amat rugilah bagi manusia itu jika dia tidak menyedari bahawa imannya sedang menuju ke lembah kebinasaan. Mukmin yang sebenar perlulah peka terhadap tahap keimanannya agar dia sentiasa berjaga dan berwaspada setiap masa.

Semakin tinggi keimanan kita kepada Allah Ta'ala dan RasulNya, semakin kuranglah kita menggunakan logik akal pemikiran, bahkan semakin banyaklah kita menggunakan hati & perasaan bagi mengenang keagungan & kebesaran Tuhan.

No comments:

Post a Comment